U als ZZP’er kan veel te maken krijgen met klanten die niet betalen of veel betalingsachterstanden hebben. Het probleem van u als ZZP’er is dat u geen groot bedrijf achter u heeft staan. Het innen van openstaande schulden is daarom niet altijd even makkelijk. Dus hoe gaat u als ZZP’er om met klanten die weigeren te betalen en wanneer mag u een incassobureau inschakelen als ZZP’er?
1. Hoe gaat u als ZZP’er om met klanten die weigeren te betalen?
Belangrijk om na te gaan, is de afgesproken betalingstermijn. In Nederland is het niet realistisch om te verwachten dat een klant binnen een week of paar dagen betaald. Zowel bedrijven als ZZP’ers dienen hier rekening mee te houden en stellen van tevoren goede betalingsovereenkomsten af of verwerken deze in de algemene voorwaarden. Op deze manier blijft u als ZZP’er binnen uw recht. Binnen Nederland is een betalingstermijn van een maand reëel. Wordt er na een maand, of zelfs twee, niet betaald, dan wordt het tijd om stappen te ondernemen. Welke stappen kunt u als ZZP’er ondernemen?
Stap 1. Aanmaning of betalingsherinnering versturen
Een eerste aanmaning of betalingsherinnering is niets meer dan een herinnering aan de klant dat ze nog moeten betalen, bovendien zijn niet alle wanbetalers bewust een wanbetaler. Wij raden u aan om deze herinnering formeel en vriendelijk te houden. Zeg gedurende deze periode niks over een incassobureau, wees geduldig.
Stap 2. Tweede aanmaning
Mocht er niet gereageerd worden op de eerste aanmaning, dan wordt het tijd om een tweede te sturen. In de eerste aanmaning is er een nieuwe betalingstermijn opgesteld. Als deze verstreken is, wordt het tijd voor de tweede aanmaning. Het liefst wordt de tweede aanmaning zo snel mogelijk gestuurd, ongeveer een paar dagen na het verstreken van de betalingstermijn van de eerste aanmaning. Hou ook deze brief formeel en vriendelijk. Hierin kunt u wel vernoemen dat u na geen reactie stappen gaat ondernemen met een incassobureau.
Stap 3. Incassobureau inschakelen
Geeft de wanbetaler geen gehoor aan al uw berichten en herinneringen? Dan wordt het tijd om een incassobureau in te schakelen. Incassobureaus hebben veel ervaring op het gebied van openstaande schulden en recht. Bent u op zoek naar een incassobureau? Neem dan contact op met ons of zoek online! Lees verder om meer te weten te komen over het inschakelen van een incassobureau.
2. Het inschakelen van een incassobureau als ZZP’er
In de praktijk is gebleken dat het lang kan duren voordat er een incassobureau ingeschakeld moet worden. Een betalingstermijn kan namelijk oplopen tot wel één of twee maanden. Verder is het niet direct nodig om een incassobureau in te schakelen als er na de eerste betalingstermijn niet betaald wordt. Wij raden aan pas na de tweede aanmaning een incassobureau in te schakelen, mits u niet vaker problemen ervaart met dezelfde klant.
Niet iedere ZZP’er heeft bakken met geld om uit te besteden aan het innen van geld. De hoogte van de vordering speelt geen rol, u wilt waar u recht op heeft. Het no cure, no pay principe is een veilige manier om aan uw geld te komen. Mocht er geen geld geïnd worden door het incassobureau, dan hoeft u ook geen geld aan het incassobureau te betalen. Koning en de Raadt werkt met het zogeheten ‘no cure, no pay’ principe.
2.1 Wanneer een incassobureau inschakelen
Zodra de betalingstermijn is verstreken, kunt u als ZZP’er direct beroep doen op een incassobureau. Dit is echter niet gelijk nodig en u kunt zelf ook stappen ondernemen. Het is natuurlijk een goed idee om eerst een herinnering naar uw klant te sturen. Dit is zelfs verplicht voor particuliere klanten. Deze actie moet aan specifieke eisen voldoen, een incassobureau kan deze aanmaning (WIK-brief) bezorgen. Dan weet u zeker dat het aan alle gestelde eisen voldoet. Naast het sturen van een aanmaning kunt u natuurlijk ook bellen met de debiteur. Dat hoeft echter niet. Als ZZP’er heeft u het natuurlijk druk zat.