Hoogst waarschijnlijk ben je opzoek naar meer informatie over de Melding Onterechte Incasso, afgekort MOI. Wellicht is er bij jou als consument onterecht geïncasseerd of heeft één van je klanten een MOI ingediend? Middels deze blog wilt Koning en De Raadt je voorzien van de belangrijkste, actuele informatie rondom de Melding Onterechte Incasso. We behandelen onder andere wat de MOI precies is, op welk moment deze ingediend kan worden, tips voor consumenten en nog veel meer.
1. Wat is de Melding Onterechte Incasso (MOI) precies?
Volgens de algemene wet- en regelgeving voor SEPA Incasso’s heeft iedere consument in ieder geval het recht om tot 8 weken na de incassodatum een algemene stornering (ook wel chargeback genoemd) uit te voeren. Dit geld voor incasso’s met en zonder geldige machtiging. Heeft uw klant dus een incasso gestorneerd binnen de 8 weken na incassodatum, dan kunt u hier niks tegen doen.
Naast de algemene stornering heeft een consument ook het recht om tot 13 maanden na incassodatum een zogenoemde Melding Onterechte Incasso in te dienen bij zijn of haar bank. Wanneer de bank deze MOI ontvangt, gaat deze onderzoeken of de machtiging voor het uitgevoerde incasso wel geldig is geweest. Wanneer blijkt dat de machtiging niet geldig is, wordt de incasso alsnog gestorneerd en ontvangt de consument het bedrag terug. Let op: Aan het uitvoeren van een Melding Onterechte Incasso zijn kosten verbonden. Deze komen voor rekening van de incasserende partij indien blijkt dat de machtiging ongeldig is geweest. Het gaat om een bedrag van 65 euro exclusief btw.
Bij de meeste banken is de consument niet verplicht om een reden te geven voor het indienen van een algemene stornering of een MOI, daardoor is het voor de incasserende partij vaak lastig te achterhalen waarom een afschrijving is teruggedraaid.
2. Tips voor incasserende partijen
2.1 Tips voor de algemene stornering
Heeft uw bedrijf veel (automatische) incasso’s lopen? Dan zijn er een aantal zaken waar u op kunt letten. Allereerst is het belangrijk om kennis te nemen van het feit dat consumenten in ieder geval tot 8 weken na incassodatum een algemene stornering kunnen uitvoeren om zo het geïncasseerde bedrag terug te krijgen. Dit geldt voor zowel incasso’s met een geldige machtiging als zonder geldige machtiging. U kunt een algemene stornering dus nooit voorkomen of op eigen initiatief weer terugdraaien.
De enige oplossing voor een algemene stornering is contact opnemen met uw klant om samen te kijken naar een oplossing voor de reden van de stornering. Bij de meeste banken is de consument echter niet verplicht om een reden te geven voor een stornering. Om de precieze reden van stornering te achterhalen dient dus ook contact opgenomen te worden met de klant. Onze tip voor dit contact is om in ieder geval goed en transparant te communiceren met de klant over eventuele bestel statussen, processen en/of eventuele klachten.
2.2 Tips voor de Melding Onterechte Incasso (MOI)
Bij een Melding Onterecht Incasso zijn er wel een aantal zaken die u als incasserende partij kunt uitvoeren. Het meest belangrijke is dat u ervoor zorgt dat al uw incasso’s met een juiste machtiging (ook wel mandaat genoemd) zijn uitgevoerd. Volgens de regels van SEPA zijn er twee manieren die resulteren in een geldige machtiging:
- Een machtiging welke afgegeven is middels een “natte” handtekening. Oftewel een machtiging welke middels pen ondertekend is.
- Een mandaat met een digitale machtiging.
Het verzorgen van een digitale machtiging kunt u in Nederland regelen via het platform: Incassomachtigen.nl.
Als u uw machtiging dus via één van deze twee manieren verzorgt, dan is deze in ieder geval geldig. Dient uw klant dus een MOI in, dan zal deze worden afgewezen vanwege het feit dat de machtiging geldig is. Mocht het voorkomen dat een klant een MOI indient, dan zult u als incasserende partij gevraagd worden om bewijsstukken. Denk aan datums van afgifte, getekende mandaten en klantgegevens. Zorg er dus voor dat u deze bewijsstukken ten alle tijden op orde heeft.
Zijn uw machtigingen dus volgens geldige wijze verzorgt en heeft u de bewijsstukken netjes op orde? Dan bent u goed voorbereidt op de Melding Onterechte Incasso (MOI) als incasserende partij.
3. Tips voor de consument
Bent u consument en bent u het niet eens met een uitgevoerd incasso? Dan is het vooral belangrijk dat u zo snel mogelijk handelt. U kunt namelijk tot 8 weken na incassodatum een algemene stornering uitvoeren, welke ervoor zorgt dat u uw bedrag terugkrijgt. De algemene stornering kan uitgevoerd worden voor zowel geldige als ongeldig gemachtigde incasso’s. Storneert u dus binnen de termijn van 8 weken, dan krijgt u gegarandeerd uw geld terug.
is de periode van 8 weken verstreken? Dan kunt u tot 13 maanden na incassodatum een zogenoemde Melding Onterechte Incasso indienen bij uw bank. De bank gaat dan controleren of de uitgevoerde incasso wel op juiste wijze gemachtigd is. Is dit niet het geval? Dan krijgt u als consument uw bedrag terug. let wel op: Is de incasso destijds op juiste wijze gemachtigd, dan zal u het bedrag niet teruggestort krijgen.