Een nachtmerrie voor ondernemers; een klant of opdrachtgever die zijn factuur niet betaalt en geen verantwoordelijkheid neemt. Door te veel wanbetalers kan het zomaar moeilijk worden om eigen rekeningen te betalen. Maar wat kunt u doen?
Wat wilt u weten?
Wanbetaling kan voorkomen door verschillende redenen. Er is daarin een onderscheid te maken:
- Een klant die niet kan betalen door betalingsonmacht
- Een klant die niet wil betalen en daar een bepaalde reden voor heeft
Het eerste scenario kan vaak opgelost worden door een maatwerkoplossing. Het afspreken van een betalingsregeling is vaak de beste keuze. Soms zal een incassotraject gestart moeten worden en in het uiterste geval kan er faillissement van de klant aangevraagd worden.
In het tweede geval ligt er vaak een geschil ten grondslag aan het feit dat de klant niet wil betalen. Het is dan belangrijk om te bekijken waar u juridisch gezien staat in het geschil en daarna nogmaals een poging te wagen om de klant of opdrachtgever over te halen tot betaling. Eventueel kan dat (na tussenkomst van een rechter) plaatsvinden door beslaglegging.
Wat te doen als mijn klant niet betaalt?
De meeste bedrijven hanteren een betaaltermijn van 30 dagen. In het geval dat uw klant of opdrachtgever niet wil betalen, is er een stappenplan om uw klanten op een effectieve manier tot betaling te bewegen:
Stap 1: Telefonisch contact met debiteur
Afhankelijk van uw relatie met de debiteur, is het vaak het meest verstandige om eerst te bellen. U kunt dan informeren of de dienst of product naar wens is, en of de factuur klopt. Deze persoonlijke aanpak geeft u de kans om voorzichtig te informeren waarom er niet betaald is. Focus op hoe het opgelost wordt en maak duidelijke afspraken. Maak goede notities tijdens het telefoongesprek voor uw eigen administratie en gebruik deze om aantekeningen om de afspraken schriftelijk, bijvoorbeeld per mail te bevestigen.
Stap 2: Opstellen van een betalingsregeling
Wanneer een debiteur in het gesprek aangeeft dat hij betalingsproblemen heeft, kunt u een betalingsregeling met hem opstellen om de kans op betaling te vergroten. Het is belangrijk om de betalingsregeling schriftelijk vast te leggen en de rechten en plichten van beide partijen duidelijk te formuleren.
Stap 3: Herinneren en een sommatiebrief
Mijn klant betaalt niet ondanks de getroffen betalingsregeling. Heeft u de voorgaande stappen al geprobeerd? Dan kunt u eerst een sommatiebrief sturen waarin een uiterlijke betalingsdatum gesteld wordt. Als de debiteur nog steeds geen gehoor geeft, moet u een sommatiebrief sturen. Hiermee stelt u de debiteur in gebreke en krijgt hij opnieuw een redelijke termijn om aan zijn verplichting te voldoen. Een debiteur die niet binnen de gestelde termijn betaalt, is in verzuim waardoor hij wettelijk verplichte rente moet betalen. U kunt deze rente in rekening brengen.
Stap 4: Schakel een jurist of incassobureau in
Betaalt uw klant nog steeds niet? Schakel een incassobureau in om uw geld te krijgen, of win advies in van een jurist of incassobureau. Met diens advies en handelingen, krijgt u zowel zeker uw geld terug.
Koning en De Raadt Incasso en Juristen ondersteunt u graag in dit proces. Onze juristen kunnen u adviseren, begeleiden en zelfs een gerechtelijke procedure voor u starten. Daarbij kunnen wij ook de incasso vorderen. Door onze kennis en ervaring kunnen we u eenvoudig van dienst zijn om uw debiteurenbeheer succesvol te maken.
Vraag vrijblijvend meer informatie aan!